Informace

27. března 2008 v 21:39

Typ 501/01

Skútr Čezeta je nové jednostopé vozidlo pro dopravu dvou osob a příručního zavazadla (dovolené zatížení nosiče zavazadel je 15-kp), s motorem Jawa-ČZ 175 cm s některými úpravami.
Koncepce skútru Čezeta je odlišná od obvyklých koncepcí skútrů. Vznikla dodržováním zásady maximálního využití možnosti jednostopého vozidla a sleduje i úměrnou ochranu cestujících při jízdě, zvláště v nepohodě. Cestující jsou při jízdě v nepohodě chráněni průběžnými podlahovými stupačkami, které navazují na čelní ochranný štít (příčnou sfénu karosérie). Bohatě vyztužená příčná stěna tvoří ochranný štít, který chrání dokonale nohy řidiče i v dešti. V příčné stěně je zabudována elektrická houkačka. Přední část samonosné karosérie před příčnou stěnou je z největší vnější šířky karosérie stažena až na rozměr rámečku světlometu. Na této části karosérie je uložena palivová nádrž, která je tvarována s ohledem na vnější tvar karosérie a zároveň tvoří podběh předního kola. Na nádrži je umístěn nosič zavazadel s nejvyšším dovoleným zatížením 15 kp. Zadní část karosérie tvoří kryt celého hnacího agregátu a zároveň jeho uložení, včetně zachycení reakcí pérování. Přístup k motoru je dvířkami po obou stranách karosérie. Motorový prostor je spojen s příčnou stěnou tunelem o velikém průřezu, kterým se přivádí náporově vzduch pro chlazení motoru. Tunel tvoří současně mohutně dimenzované vyztužení karosérie mezi její příčnou stěnou a zadní částí.
Za přední stěnou je schránka, na jejíž horní ploše jsou umístěny kontrolky, rychloměr s počítačem ujeté vzdálenosti, hodiny a háček k zavěšení příručního zavazadla. Ve dvířkách této schránky je umístěna motocyklová spínací skříňka s ampérmetrem. Těmito dvířky je přístup k uzamykání řízení skútru, pojistce a náhradním žárovkám, které jsou uloženy ve speciálním držáku. V bočním prostoru příčné stěny je umístěn akumulátor. Na zadní horní část karosérie je přišroubován objemný uzamykatelný zavazadelník. Horní víko (uzamykatelné) zavazadelníku tvoří odklopné dvojsedlo s vložkou z mechové pryže a s koženkovým potahem. Na spodní část karosérie je umístěn sklopný dvouramenný stojánek a pod stupačkami z obou stran karosérie jsou výfuky s tlumiči.
Dvoudobý karburatorový motor s vratným vyplachováním je jednoválcový, s válcem mírně skloněným ve směru jízdy, chlazený vzduchem naporově. Chladící vzduch je přiváděn tunelem a odváděn otevřenou spodní částí karosérie a jejími otvory. Přírubový karburátor je opatřen mohutným čističem vzduchu, který současně působí i jako tlumič sání. Ojnice motoru je uložena na ojničním čepu na 40 ks válečkách o rozměru průměru 4x6 mm ve dvou řadách. Levý čep děleného klikového hřídele je uložen na dvou kuličkových ložiskách 6304o rozměru 20/53x15 a pravý čep na válečkovém ložisku NJ 304 podle ČSN 02 4678 o rozměru 20/52x15, které bylo později nahrazeno kuličkovým ložiskem 6304 o rozměru 20/52x15.
Motor je v jednom bloku se spojkou a převodovkou a jako celek je zavěšen v karosérii. Vícelamelová spojka s korkovým obložením je v olejové lázni, která je společná i pro převodovku. Ovládání spojky je přímé, a to bud' ruční páčkou na řidítkách nebo poloautomaticky při vychýlení nožního řadícího pedálu ze základní polohy. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová a je ovládána pedálem kolébkového provedení na leve straně karosérie. Předlohový hřídel převodovky je uložen v kluzných ložiskách (pouzdrech). HIavní hřídel je uložen na dvou kuličkových ložiskách; na ložisku 6302 o rozměru 15/42x13 a na ložisku 6204 o rozměru 20/47x14. Motor se spouští pedálem (nožní pákou) po levé straně karosérie pod podlahovou stupačkou obvyklým způsobem přes ozubený segment a zubovou spojku s pajistkou. Točivý moment motoru se přenáší I. stálým převodem (primárním) přes spojku a převodovku, II. stálý převod (sekundární) na zadni hnací kolo. Zadní kolo je uloženo letmo na kyvném rameni. Kyvné rameno tvoří dva odlitky z hliníkové slitiny dělených v podélné rovině a je současně krytem sekundárního řetězového převodu. Rameno je uloženo v kluzných pouzdrech na mohutném příčném čepu v karosérii. Sekundární řetěz se napíná pákovým napínákem umístěným v kyvném rameni s ozubeným kolečkem uloženým na kuličkovém ložisku R9 ČSN 02 4635 o rozměru 9/26x8. V rameni je na. dvou kuličkových ložiskách 6204 o rozměru 20/47x14 uložen hřídel zadního kola na němž je nasazeno zadní kolo a převodník sekundárního převodu. Kolo je lisované se šestiramenným středem a brzdovým bubnem, ke kterému je přišroubován dvojdílný lisovaný ráfek. Štít bubnové brzdy zadního kola na němž jsou uloženy brzdové čelisti je vytvořen přímo na kyvném rameni. Zadní kolo má pérování bez tlumiče výkyvů s jednou pružící jednotkou z pryže umístěnou mezi horní částí kyvného ramene a karosérií skútru. Na horní části pružící jednotky je umístěn pryžový doraz propérování.
Přední vidlice z ocelových trubek kruhového průřezu je uložena na ocelových kuličkách v miskách v hlavě řízení v příčné čelní stěně karosérie. Spodní část vidlice má tvar obráceného U a na jejích koncích jsou pryžové dorazy propérování. Na obou koncích na čepech je uložena tlačná kyvná vidlice. Vidlice je odpérována dvěma pružícími pryžovými jednotkami a je opatřena jedním teleskopickým hydraulickým tlumičem výkyvů, který působí na levé rameno vidlice. Na koncích tlačné vidlice je na kuličkových ložiskách 6201 o rozměrech 12/32x10 a hřídeli uloženo přední kolo, které je vzájemně zaměnitelné se zadním kolem.
Jako zvláštní příslušenství skútru byl za příplatek dodáván držák záložního kola umístěného na zadní části karosérie a průhledný ochranný štít z orga-nického skla.

Typ 501/03

Skútr provedeni 03 je v zásadě shodný s původním provedením 01 a vzájemně se liší, mimo drobných změn, pouze způsobem chlazení motoru. Chlazení motoru bvlo nedostatečné a proto bylo rekonstruováno na chlazení nucené. S touto změnou byly spojeny i nekteré konstrukční úpravy. Změna byla provedena na levém bloku motoru, na kterém je namontováno těleso dmychadla s difuzorem a šestiramenný větrák uložený na. kuličkových ložiskách 6201 o rozměru 12/32x10 a 6202 o rozměru 15/35x11, který je poháněn klínovým řemenem 8x560 mm. Hnací řemenice je upevněna přímo na levém čepu klikového hřídele. Řemen se napíná podkládáním podložek mezi těleso dmychadla a víko motoru. Protože dmychadlo je umístěno na levé straně motoru a osa proudění chladícího vzduchu je kolmá k podélné ose motoru (skútru), musel byt změnen i směr chladících žeber hlavy válce motoru, který je také kolmý k podélné ose motoru.

Typ 501/05

Skútr typu 501/05 navazuje vývojově na typ 501/03. U tohoto provedení, mimo drobných úprav, byla zmodernizována elektrická výzbroj. Motor byl opatřen elektrickým dynamospouštěčem a v důsledku toho bylo napětí elektrické instalace zvýšeno na 12 V. Osmipólový dynamospouštěč má výkon jako dynamo 90 W (7,5 A) s možností krátkodobého přetížení na 100W, ti. 8,5 A. Jako spouštěc má yýkon 0,25 k (0,184 kW) při 300 ot/min. Vzhledem k těmto změnám byly použity dva akumulátory 3 MS 12 o kapacitě 12 Ah, které jsou umístěny v přední části zavazadelníku. Vedle akumulátoru je umístěn regulátor a regulační odpor. Ve spojení s touto změnou byl změněn druh a umístění spínací skříňky. Je zde použita skříňka se třemi polohami (jízda bez osvětlení, jízda s osvětlením - obrysové světlo, tlumené nebo dálkové světlo) a s další polohou pro spouštění motoru. Skříňka je umístěna místo hodin, které se v provozu neosvědčily. Vzhledem k jinému druhu spínací skříňky, která nemá ampérmetr, je skútr opatřen kontrolkou nabíjení. Nožní spouštěcí pedál motoru zůstává stejný jako u předcházejících typů, což umožňuje šetřit akumulátory přímým mechanickým spouštěním motoru, který při spouštění dynamospouštěčem značně trpí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama