Březen 2008

Minulost a postup práce na moji čezetě

29. března 2008 v 20:17
Její příběh zacíná když si ji koupil můj strejda. Jezdil s ní dlouho staral se o ni dobře ale nadalo se za ted se zaměříme na motor. Ten už máme zhruba očištěný a ted se pustíme do spojky a převodovky.

Různé mp3

29. března 2008 v 19:37 Mp3




Odkazy na různé stránky které se někdy můžou hodit

28. března 2008 v 11:09
Kluby a informace
Tatran Manet Klub - Stránky příznivců skútrů československé výroby Tatran a Manet
Papas - stránky s moc zajímavým obsahem nejen o papasech (tříkolkách).
Čezeta 175/505 rikša - stránky věnované příznivcům tříkolových vozidel - papasů a skútrů
Tatrany v Německu - stránky německých příznivců Tatranů a dalších skútrů
Ron's Garage - Stránky věnované motocyklům převážně československé výroby.
Sčítání skútrů - Sčítání skútrů ČESKOSLOVENSKÉ VÝROBY
Čezeta + druzeta - Stránky K.Ullmanna, nejen o Druzetě. Najdete zde katalog ND na 501/502.
Občasník - Marcelův Čezetářský občasník
Skútr Manet - Stránky věnované skútru Manet.
Manet 100 - Popis a vlastní renovace skútru Manet 100, moc pěkné.
Prasománie - Aneb strakonický scooter v Brandyči a okolí.
Skútry ČZ & moto Jawa - Vaškova osobní stránka.
Čezeta ahoj - Skútr Čezeta slovenských kolegů.
Čezetmania - Neoficiální stránka příznivců motocyklů značky.
Skútr Čezeta - Stránky Ctirada K., nejen o Čezetě ...
Skútr ČZ 175/502 - Pěkné stránky o Čezetě.

Vozík

27. března 2008 v 21:45

Přívěsný vozík PAv 40(41)

Přívěsný vozík PAv-40 jehož dřívějším výrobcem byl národní podnik Avia, se nyní vyrábí v Kovozávodech, podniku místního průmyslu v Semilech. Vozík je určen pro přepravu nákladu (zavazadel), a připojuje se za motocykl nebo skútr, jehož motor má nejméně 125 cm3. Je zvláště vhodný pro turistiku, protože ložný prostor vozíku je dosti velkého objemu a je uzamykatelný příklopným víkem. Víko je utěsněné měkkou tvarovou pryží a chrání zavazadla před prachem a vlhkem.
Jednoduchý trubkový rám je spojen je spojen s motocyklem ojí a křížovým kloubem se dvěma stupni volnosti, takže vozík zachovává svislou podélnou rovinu s rovinou motocyklu (skútru).Jediné kolo malých rozměrů je zavěšeno na vlečené kyvné vidlici, která tvoří ve skutečnosti vahadlo a je odpérována dvěma šrobovitými pružinami, které jsou zapouzdřeny a jsou při propérování stlačovány. Předpětí těchto pružin lze jednoduchým způsobem seřizovat, čímž se reguluje tvrdost pérování. Seřízením pérování a správnou volbou tlaku vzduchu v pneumatice v závislosti na celkové hmotě vozíku lze dosáhnout velmi dobrých jízdních vlastností.
Vozík má svítilnu pro koncové a brzdové světlo, která je propojena se světly tažného vozidla. Na postranních ochranných trubkách, chránící boky vozíku před poškozením, jsou připevněny odrazky.
Křížový kloub na motocyklu je připevněn na konzole, která je nesena lehkými trubkovými vzpěrami. Tyto vzpěry jsou upevněny jednak šrouby stupaček pro spolujezdce a jednak na horních čepech zavěšení tlumičů zadního kola motocyklu.
U skútru ČZ je křížový kloub připevněn prostřednictvým kotevní desky přímo na zadní část karosérie.
Další a podrobnější informace o vozících PAv najdete na stránkách
http://www.motomagazin.cz/index.php?action=pav&menu=13&pos=vozik_pav

Sajdkára

27. března 2008 v 21:42

Postranní vozík DRUZETA

Postranní vozík DRUZETA je určen k připojení ke skútru Čezeta. Skútr s vozíkem má nižší dynamické vlastnosti jednak v důsledku vyšší celkové hmoty a také v důsledku zvýšeného celkového převodového poměru II. stálého (sekundárního) převodu, který je zvýšen právě s ohledem na celkovou hmotu vozidla (soupravy), výměnou patnáctizubového kolečka za čtrnáctizubové.
Rám postranního vozík je tvořen dvěma trubkami kruhového průřezu, které jsou spojeny rohovou spojkou. Přední trubka rámu je ke skútru připojena ve dvou kotvících elementech, které jsou umístěny na příčné stěně karosérie skútru po obou stranách tunelu a současne vyztužují i samotnou karosérii. Zadní trubka je zakotvena na hřídeli zadní kyvné vidlice a vzpěrou, zakotvenou v zadní horní části karosérie skútru. Kolo postranního vozíku je shodné s kolem skútru a je uloženo na dvou kuličkových ložiskách v tělese kyvného vlečeného ramene, které je provedeno jako odlitek. Rameno kola je na rámu vozíku uloženo na dvou jehlových ložiskách. Brzda je shodná s provedením brzd skútru je ovládána nožním pedálem společně s brzdou zadního kola skútru.
Karosérie postranního vozíku je vyrobena z ocelového plechu a tvarově navazuje na skútr Čezeta s použitím některých výlisků skútru. Je otevřená s ochranným průhledným štítem z organického skla před cestujícím. Za opěradlem v zadní části karosérie je prostor pro zavazadla. Karosérie je k rámu přišroubována šrouby a současně vyztužuje i rám vozíku. Kolo vozíku je opatřeno blatníkem se svítilnou pro obrysové a koncové světlo.
Vzhledem ke značnému zatížení zadního kola skútru ve spojení s postranním vozikem (202 kp), je nutné toto kolo opatřit pneumatikou o rozmeru 3,50-12 a tlak vzduchu zvýšit na 2,2 bar. Rovněž je nutno zvýšit i tlak vzduchu v pneumatice předního kola na 1,62 bar.

Rikša

27. března 2008 v 21:42

Typ 505 - nákladní tříkolka RIKŠA

Nákladní tříkolka Čezeta - typ 505 je určena pro dopravu nákladu do celkové hmoty 200 kg na udržovaných komunikacích se zpevněným povrchem. Tato tříkolka byla konstrukčně odvozena od známého skútru Čezeta 175 cm typ 502 a k její stavbě bylo použito nejvyššího možného počtu dílů tohoto skútru. Tímto řešením se dosáhlo unifikace náhradních dílů a z toho vyplývajících výhod.
Rám podvozku je svařovaný z ocelových trubek kruhového průřezu a skládá se ze dvou částí - přední a zadní. Přední část tvoří samonosná karosérie skútru Čezeta (typ 502), která je přivařěna na přední díl prostorového trubkového rámu. Zadní část rámu je rovněž svařovaná z ocelových trubek a nese zadní poddajnou nápravu s diferenciálem, předlohový převod a korbu pro náklad. Obě části rámu jsou spojeny čtyřmi šrouby, jejichž korunové matice jsou zájištěny závlačkami.
Přední řídicí kolo je umístěno symetricky ve střední svisfé podélné rovině v kyvné tlačné vidlici, která je na ocelových kuličkách a miskách otočně uložena v přední části samonosné karosérie. Přední vidlice je odpérována dvěma samostatnými pružícími jednotkami, které jsou tvořeny teleskopickými kapalinovými tlumiči a šroubovitými pružinami, uloženými v pryžových pouzdrech. Zadní hnací kola jsou uložena na výkyvných kyvadlových po-lonápravách. Ty jsou odpérovány samostatnými šroubovitými pruži-nami a teleskopickými kapalinovými tlumiči.
Jednoválcový, karburátorový motor s jedním výfukem je umístěn v prostoru karosérie pod sedlem řidiče. Motor je chlazen vzduchem, nuceně. Dmychadlo vzduchu je umístěno ve výši válce po levé straně motoru, jehož lopatkové kolo je poháněno klínovým řemenem od klikového hřídele motoru. Vzhledem k umístění dmychadla je žebrování hlavy válce kolmé ke svislé podélné rovině motoru i celého vozidla. Ke zlepšení obtékání chladícího vzduchu jsou válec i hlava válce částečně zakryty tělesem dmychadla, které tvoří difuzor a usměr- ňuje proudící vzduch na hlavu válce a válec motoru.
Točivý moment motoru se přenáší z klikového hřídele primárním řetězovým převodem na třecí, pružinovou pětilamelovou spojku v olejové lázni. Spojka je ovládána přímo, páčkou ná řidítkách s mechanickým převodem, a také je rovněž ovládána poloautomaticky vychýlením řadícího pedálu kolébkového provedení ze základní polohy. Dále se moment motoru přenáší přes mechanickou stupňovou převodovku a I. stálý převod na předlohu a odtud II. stálým převodem (dvojitý válečkový řetěz 2 x 19,05 x 11,68) na rozvodovku (diferenciá) a z rozvodovky výkyvnými poloosami na zadní hnací kola třikolky.
Řízení tříkolky je přimé, obvyklé motocyklové konstrakce, uzamykatelné. Přístup k zajištování řízení je z prostoru přístrojové schránky, která je uzamykatelná patentním zámkem. Brzdy jsou mechanické, třecí, bubnové, čelisťové. Průměr brzdového bubnu předniho kola je 140 mm, zadních kol je 160 mm a šířka obložení je u obou kol stejná 35 mm. Brzda předního kola je ovládána ruční páčkou na řidítkách. Brzdy zadních kol jsou ovládány nožním pedálem na levé straně karosérie (podlahové stupačky). Tříkolka je ještě vybavena parkovací brzdou. Je to nožní provozní brzda působící na zadní kola, jejíž pedál se po stlačení zajistí malou krátkou páčkou umístěnou na tunelu karosérie nad pedálem nožní brzdy.
Kola tříkolky jsou vzájemně zaměnitelná a jejich dvoudílné lisované ráfky jsou k hlavám kol připevněny šrouby. Ráfky jsou opatřeny pneumatikami -rozměru 3,50-12.
Přední část fříkolky je svařována z výlisků z ocelového plechu a je shodná se skútrem. Sedlo pro řidiče z mechové pryže potažené koženkou je umístěno na horní zadní části karosérie, která tvoří motorový prostor. Přístup k ventilátoru, zapalovací svíčce, zapalování, karburátoru, k plnícímu otvoru převodovky atd., je postranními dvířky v karosérii. Motorový prostor je spojen s příčnou stěnou tunelem, kterým proudí určité množství vzduchu k motoru. Příčná stěna tvoří nosnou část pro uložení přední vidlice a zároveň chrání nohy řidiče před nečistotami, navazuje na podlahové stupačky. Před příčnou stěnou je karosérie zúžena a vpředu je ukončena světlometem. Na horní přední části karosérie je uložena palivová náďrž, která tvoří současně podběh předního kola.
Za sedlem řidiče na zadní části prostorového rámu je uložena korba se zadním sklopným čelem. Korba je přizpůsobena pro montáž plachtových oblouků a upevnění plachty. Na bočnice korby je rovněž možné namontovat nástavbu svařovanou z plechových výlisků a tak vytvořit uzavřenou skříňo-vou karosérii. Po stranách třikolky v prostoru pod korbou jsou umístěny akumulátory, záložní kolo a potřebné nářadí.
Elektrické zařízení tříkolky je shodné se skútrem Čezeta-typ 502. Vzhledem ke své celkové šířce je tříkolka opatřena ještě obrysovýmy světly s předními ukazateli směru na předním čele korby a koncovými světly se zadními ukazateli směru na zadním čele korby. V základním provedení startování dynamostartérem a nožní pákou. V provedení 505/01 startování pouze dynamostartérem a navíc byl motor vybaven zpětným chodem, kterého se dosáhlo opačným smyslem otáček klikového hřídele přídavným systémem zapalování. Akumulátor 12V - 35 Ah.
Vyrobeno celkem 5895 kusů.

Podrobnosti

27. března 2008 v 21:41

Typ 502/00

Skútr typu 502 vznikl rekonstrukcí skútru Čezeta typu 501. Rekonstrukce byla vynucena přirozeným vývojem a modernizací stávajícího typu, přičemž byly odstraňěny některé nedostatky, které se projevily jednak během výroby a provozu typu 501 a jednak v důsledku zavedení do výroby nové řady motocyklů ČZ s jednovýfukovým motorem (typ ČZ 450).
Karosérie, mimo některých nutných úprav, nedoznala v zásadě žádných vnějších vzhledových změn, mimo přemístění elektrické houkačky ze štítu příčné stěny pod karosérii. Tím se dosáhlo celistvosti plochy příčné stěny, menší poruchovosti houkačky v důsledku zatékání vody, zjednodušení výroby a zvláště montáže houkačky.
Nový motor je v zásadě shodný s novou řadou motocyklových motorů ČZ, mimo nutných úprav pro použití ve skútru, tj. opatření motoru axiálním dmychadlem a s tím spojených některých dalších úprav a uložení motoru v karosérii skútru.
Pedál pro přímé spouštění motoru je uložen s ostatním nářadím a používá se pro spouštění motoru pouze nouzově po jeho nasazení na hřídel spouštěcího segmentu. Motor se v běžném provozu spouští elektrickým dynamospouštěčem stejného provedení jako u typu 501/05. Regulátor dynama a zatěžovací odpor jsou přemístěny ze zavazadelníku do motorového prostoru v horní části karosérie.
Uložení zadního kola je motocyklového provedení, tj. na kyvné vidlici s tuhým uložením, které značně zvýšilo stabilitu skútru. Samotné zadní kolo je uloženo na vysuvném hřídeli na dvou kuličkových ložiskách 6302 o rozměrech 15/42x13. Převodník sekundarního převodu je uložen na kuličkovém ložisku 6304 rozměru 20/52x15. K odpérování vidlice bylo použito dvou pružících jednotek, které tvoří hydraulické teleskopické tlumiče se šroubovitými pružinami.
K odpérování předního kola (je shodné s typem 501, i když korstrukce přední vidlice nebyla zachována), bylo rovněž použito dvou pružících jednotek s teleskopickými hydraulickými tlumiči motocyklového provedení. Těmito úpravami se dosáhlo značného zlepšení stability skútru při jízdě v zatáčkách, zvláště na nerovných vozovkách.

Typ 502/01

Skútr typu 502 provedení 01 je variantou provedení 00 a liší se pouze elektrickou výzbrojí a výstrojí. Motor není vybaven elektrickým dynamospouštěčem a motor se spouští pouze mechanickým způsobem, tj. nožním pedálem. S ohledem na tuto skutečnost je skútr vybaven elektrickou instalací o napětí 6 V.
Jinak jsou skútry provedení 00 a 01 vzájemně shodné.

Typ 502/05 a typ 502/06

Skútry typu 502 provedení 05 a 06 vznikly modernizací skútrů 00 a 01. Oba typy se od sebe liší pouze panelovým provedením řidítek a s nimi spojených ovládacích ústrojí.
U provedení 05 a 06 jsou řidítka panelového provedení, v nichž je současně umístěn i oválný rychloměr. Dále jsou řidítka vybavena jiným přepínačem dálkového a tlumeného světla a spínačem el. houkačky. Na pravé straně řidítek je umístěn stejný přepínač jako na levé straně, kterým se ovládají ukazatelé směru a světelná houkačka.

Informace

27. března 2008 v 21:39

Typ 501/01

Skútr Čezeta je nové jednostopé vozidlo pro dopravu dvou osob a příručního zavazadla (dovolené zatížení nosiče zavazadel je 15-kp), s motorem Jawa-ČZ 175 cm s některými úpravami.
Koncepce skútru Čezeta je odlišná od obvyklých koncepcí skútrů. Vznikla dodržováním zásady maximálního využití možnosti jednostopého vozidla a sleduje i úměrnou ochranu cestujících při jízdě, zvláště v nepohodě. Cestující jsou při jízdě v nepohodě chráněni průběžnými podlahovými stupačkami, které navazují na čelní ochranný štít (příčnou sfénu karosérie). Bohatě vyztužená příčná stěna tvoří ochranný štít, který chrání dokonale nohy řidiče i v dešti. V příčné stěně je zabudována elektrická houkačka. Přední část samonosné karosérie před příčnou stěnou je z největší vnější šířky karosérie stažena až na rozměr rámečku světlometu. Na této části karosérie je uložena palivová nádrž, která je tvarována s ohledem na vnější tvar karosérie a zároveň tvoří podběh předního kola. Na nádrži je umístěn nosič zavazadel s nejvyšším dovoleným zatížením 15 kp. Zadní část karosérie tvoří kryt celého hnacího agregátu a zároveň jeho uložení, včetně zachycení reakcí pérování. Přístup k motoru je dvířkami po obou stranách karosérie. Motorový prostor je spojen s příčnou stěnou tunelem o velikém průřezu, kterým se přivádí náporově vzduch pro chlazení motoru. Tunel tvoří současně mohutně dimenzované vyztužení karosérie mezi její příčnou stěnou a zadní částí.
Za přední stěnou je schránka, na jejíž horní ploše jsou umístěny kontrolky, rychloměr s počítačem ujeté vzdálenosti, hodiny a háček k zavěšení příručního zavazadla. Ve dvířkách této schránky je umístěna motocyklová spínací skříňka s ampérmetrem. Těmito dvířky je přístup k uzamykání řízení skútru, pojistce a náhradním žárovkám, které jsou uloženy ve speciálním držáku. V bočním prostoru příčné stěny je umístěn akumulátor. Na zadní horní část karosérie je přišroubován objemný uzamykatelný zavazadelník. Horní víko (uzamykatelné) zavazadelníku tvoří odklopné dvojsedlo s vložkou z mechové pryže a s koženkovým potahem. Na spodní část karosérie je umístěn sklopný dvouramenný stojánek a pod stupačkami z obou stran karosérie jsou výfuky s tlumiči.
Dvoudobý karburatorový motor s vratným vyplachováním je jednoválcový, s válcem mírně skloněným ve směru jízdy, chlazený vzduchem naporově. Chladící vzduch je přiváděn tunelem a odváděn otevřenou spodní částí karosérie a jejími otvory. Přírubový karburátor je opatřen mohutným čističem vzduchu, který současně působí i jako tlumič sání. Ojnice motoru je uložena na ojničním čepu na 40 ks válečkách o rozměru průměru 4x6 mm ve dvou řadách. Levý čep děleného klikového hřídele je uložen na dvou kuličkových ložiskách 6304o rozměru 20/53x15 a pravý čep na válečkovém ložisku NJ 304 podle ČSN 02 4678 o rozměru 20/52x15, které bylo později nahrazeno kuličkovým ložiskem 6304 o rozměru 20/52x15.
Motor je v jednom bloku se spojkou a převodovkou a jako celek je zavěšen v karosérii. Vícelamelová spojka s korkovým obložením je v olejové lázni, která je společná i pro převodovku. Ovládání spojky je přímé, a to bud' ruční páčkou na řidítkách nebo poloautomaticky při vychýlení nožního řadícího pedálu ze základní polohy. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová a je ovládána pedálem kolébkového provedení na leve straně karosérie. Předlohový hřídel převodovky je uložen v kluzných ložiskách (pouzdrech). HIavní hřídel je uložen na dvou kuličkových ložiskách; na ložisku 6302 o rozměru 15/42x13 a na ložisku 6204 o rozměru 20/47x14. Motor se spouští pedálem (nožní pákou) po levé straně karosérie pod podlahovou stupačkou obvyklým způsobem přes ozubený segment a zubovou spojku s pajistkou. Točivý moment motoru se přenáší I. stálým převodem (primárním) přes spojku a převodovku, II. stálý převod (sekundární) na zadni hnací kolo. Zadní kolo je uloženo letmo na kyvném rameni. Kyvné rameno tvoří dva odlitky z hliníkové slitiny dělených v podélné rovině a je současně krytem sekundárního řetězového převodu. Rameno je uloženo v kluzných pouzdrech na mohutném příčném čepu v karosérii. Sekundární řetěz se napíná pákovým napínákem umístěným v kyvném rameni s ozubeným kolečkem uloženým na kuličkovém ložisku R9 ČSN 02 4635 o rozměru 9/26x8. V rameni je na. dvou kuličkových ložiskách 6204 o rozměru 20/47x14 uložen hřídel zadního kola na němž je nasazeno zadní kolo a převodník sekundárního převodu. Kolo je lisované se šestiramenným středem a brzdovým bubnem, ke kterému je přišroubován dvojdílný lisovaný ráfek. Štít bubnové brzdy zadního kola na němž jsou uloženy brzdové čelisti je vytvořen přímo na kyvném rameni. Zadní kolo má pérování bez tlumiče výkyvů s jednou pružící jednotkou z pryže umístěnou mezi horní částí kyvného ramene a karosérií skútru. Na horní části pružící jednotky je umístěn pryžový doraz propérování.
Přední vidlice z ocelových trubek kruhového průřezu je uložena na ocelových kuličkách v miskách v hlavě řízení v příčné čelní stěně karosérie. Spodní část vidlice má tvar obráceného U a na jejích koncích jsou pryžové dorazy propérování. Na obou koncích na čepech je uložena tlačná kyvná vidlice. Vidlice je odpérována dvěma pružícími pryžovými jednotkami a je opatřena jedním teleskopickým hydraulickým tlumičem výkyvů, který působí na levé rameno vidlice. Na koncích tlačné vidlice je na kuličkových ložiskách 6201 o rozměrech 12/32x10 a hřídeli uloženo přední kolo, které je vzájemně zaměnitelné se zadním kolem.
Jako zvláštní příslušenství skútru byl za příplatek dodáván držák záložního kola umístěného na zadní části karosérie a průhledný ochranný štít z orga-nického skla.

Typ 501/03

Skútr provedeni 03 je v zásadě shodný s původním provedením 01 a vzájemně se liší, mimo drobných změn, pouze způsobem chlazení motoru. Chlazení motoru bvlo nedostatečné a proto bylo rekonstruováno na chlazení nucené. S touto změnou byly spojeny i nekteré konstrukční úpravy. Změna byla provedena na levém bloku motoru, na kterém je namontováno těleso dmychadla s difuzorem a šestiramenný větrák uložený na. kuličkových ložiskách 6201 o rozměru 12/32x10 a 6202 o rozměru 15/35x11, který je poháněn klínovým řemenem 8x560 mm. Hnací řemenice je upevněna přímo na levém čepu klikového hřídele. Řemen se napíná podkládáním podložek mezi těleso dmychadla a víko motoru. Protože dmychadlo je umístěno na levé straně motoru a osa proudění chladícího vzduchu je kolmá k podélné ose motoru (skútru), musel byt změnen i směr chladících žeber hlavy válce motoru, který je také kolmý k podélné ose motoru.

Typ 501/05

Skútr typu 501/05 navazuje vývojově na typ 501/03. U tohoto provedení, mimo drobných úprav, byla zmodernizována elektrická výzbroj. Motor byl opatřen elektrickým dynamospouštěčem a v důsledku toho bylo napětí elektrické instalace zvýšeno na 12 V. Osmipólový dynamospouštěč má výkon jako dynamo 90 W (7,5 A) s možností krátkodobého přetížení na 100W, ti. 8,5 A. Jako spouštěc má yýkon 0,25 k (0,184 kW) při 300 ot/min. Vzhledem k těmto změnám byly použity dva akumulátory 3 MS 12 o kapacitě 12 Ah, které jsou umístěny v přední části zavazadelníku. Vedle akumulátoru je umístěn regulátor a regulační odpor. Ve spojení s touto změnou byl změněn druh a umístění spínací skříňky. Je zde použita skříňka se třemi polohami (jízda bez osvětlení, jízda s osvětlením - obrysové světlo, tlumené nebo dálkové světlo) a s další polohou pro spouštění motoru. Skříňka je umístěna místo hodin, které se v provozu neosvědčily. Vzhledem k jinému druhu spínací skříňky, která nemá ampérmetr, je skútr opatřen kontrolkou nabíjení. Nožní spouštěcí pedál motoru zůstává stejný jako u předcházejících typů, což umožňuje šetřit akumulátory přímým mechanickým spouštěním motoru, který při spouštění dynamospouštěčem značně trpí.

Obrázky

26. března 2008 v 14:49

Obrázky aut

26. března 2008 v 14:41 Obrázky


Nej v automobilech

25. března 2008 v 17:55 Další zajímavý věci
Nejsilnější vyráběné automobily:

Největší zdvihový objem motoru měly ze sériově vyráběných automobilů americké Pierce-Arrow 6-66 Raceabout z let 1912 - 18, Peerless 6-60 z let 1912 - 14 a Pageol z R. 1918, všechny 13500 cm3.

Nejsilnější automobil současné běžné produkce je Bugatti GB 110 Super Sport s výkonem až 455 kW.

Nejtěžší automobil vyráběný v současné době je pravděpodobně ruská limuzína Zil - 41047. Váží 3335 kg a kolový podvozek je dlouhý 3,88 m (max. výroba ročně 25 aut). "Vylepšená" limuzína Zil (4-5 za rok), používaná v prosinci 1991 prezidentem Michailem Gorbačovam, váží 6 tun a je vyrobena ze třícoulové pancéřové oceli. Osmiválec má spotřebu 7 l na 9,6 km.

Automobil s nejdelší životností:
Nejvyšší zaznamenaný počet kilometrů - 2 256 646 - najezdil do 23. 6. 1992 automobil Volkswagen ("Brouk") z r. 1963, patřící Albertu Kleinovi z Pasadeny v Kalifornii.

Nejlehčí automobil:
Louis Borsi z Londýna sestrojil automobil o váze 9,5 kg, s motorem o objemu 2,5 cm3 a sám na něm jel. Auto může jet rychlostí až 25 km/h.

Rekordy

25. března 2008 v 17:53 Další zajímavý věci
Největší dieta na světě
Jon Brower Minnoch vážil 635 kilogramů. Protože mu hrozilo riziko smrti, dokázal zhubnout na 216 kilogramů, což činí pokles váhy 419 kilogramů za 16 měsíců.
Nejdelší ženské vousy
Američanka Vivian Wheelerová utrpěla šok ze smrti své matky. Poté jí narostly vousy dlouhé 27,9 cm.
Nejužší ženský pas
Nejužší ženský pas má Cathie Jungová (38 cm). Již přes dvanáct let nosí každý den korset.
Nejpotetovanější muž na světě
Tetování na těle Toma Lepparda ze Skotska zabírají 99,9 %. Tetování nemá jen v uchu a mezi palci.
Nejrychlejší suchozemský pták
Nejrychlejší suchozemský pták je pštros Struthio camelus, který dokáže i se svou váhou 136 kg běžet rychlostí 72 kilometrů v hodině.
Nejlepší želva potapěčka
V květnu 1987 vytvořila kožatka Dermochelys coriacea u Panenských ostrovů rekord, když se potopila do hloubky 1 200 m.
Nejtěžší zelí
Nejtěžší hlávku zelí vypěstoval v roce 1989 Bernard Lavery of Llanharry z Velké Británie. Obr vážil 56,24 kilogramu.
Nejhlubší kořeny
Nejhlubší kořeny byly změřeny u jednoho druhu fíkovníku v Jižní Africe. Sahají do hloubky 120 metrů pod zemí.
Nejrychleji rostoucí rostlina
Nejrychleji rostoucí rostlinou je bambus. Bylo naměřeno, že dokáže vyrůst 93 centimetrů za jediný den, což odpovídá rychlosti 0,00003 kilometrů za hodinu.
Největší ovocný sad
Největší ovocný sad se nachází v Brogdale ve Velké Británii. Je zde přes 4500 ovocných stromů, z toho asi 2300 jabloní a 400 hrušní.
Nejvíce vítězství ve Stanley Cupu
Nejprestižnější hokejovou klubovou trofej: Stanley Cup nejvíckrát vyhrál tým Montreal Canadiens. Jeho hokejisté ho nad hlavu zvedali celkem 24krát, a to v letech: 1916, 1924, 1930-31, 1944, 1946, 1953, 1956-60, 1965-6, 1968-9, 1971, 1973, 1976-9, 1986, 1993. Finále přitom hráli celkem 32krát.
Nejvíce účastí ve Wimbledonu
Tenisového turnaje ve Wimbledonu se nejvíckrát zúčastnil Brit Arthur William Charles "Wentworth" Gore. Celkem zde hrál 35krát mezi léty 1888 až 1927. Při svém posledním turnaji mu bylo 41 let.
Nejmenší kniha na světě
Nejmenší kniha na světě má 24 stran a rozměry 2,4 mm x 2,9 mm. Najdete v ní obrázky a jejím autorem je Josua Reichert.
Největší teplotní rozdíl během jediného dne
Největší teplotní rozdíl během jednoho dne je 56 °C. Byl naměřen v noci z 23. na 24. února 1916 v Browningu (Montana, USA), kdy teplota klesla z +7 na -49 °C.
Nejsušší místo na světě
Mezi léty 1964 a 2001 spadlo na meteorologické stanici Quillagua v poušti Atacama ročně pohých 0,5 mm srážek, což představuje půl litru na metr čtvereční.
Největší povodeň
Zhruba před 18 tisíci lety došlo v pohoří Altaj k protržení jezera, které bylo zahrazeno ledovcem. Jezero, které povodeň vytvořila, bylo dlouhé 120 kilometrů a hluboké 760 metrů.
Největší hřbitov na světě
"Oficiálním" největším hřbitovem na světě je Ohlsdorfský hřbitov v německém Hamburgu. Zabírá plochu přes 400 hektarů a je v provozu od roku 1877. Ke konci roku 1996 zde bylo pohřbeno 982 117 lidí a proběhlo zde 413 589 kremací.
Největší knihovna na světě
Největší knihovna na světě je Library of Congress (knihovna kongresu USA) ve Washingtonu. Náruživý čtenář v ní najde zhruba 119 000 000 knih. Poličky zabírají 853 kilometrů.
Největší neobydlený zámek na světě
Největším neobydleným zámkem na světě je Windsor ve Velké Británii.
Nejvyšší kostel na světě
Nejvyšší kostel na světě je Munster v německém Ulmu. Je vysoký 161,5 metru a jeho stavba byla dokončena v roce 1890.
Nejtěžší budova na světě
Nejtěžší budova na světě je rumunský Casa Poporului (Palác parlamentu) v Bukurešti. Na její stavbu bylo použito cca 1 milion metrů krychlových mramoru, 700 000 tun kovu a 900 000 metrů krychlových dřeva. Co se týká objemu materiálu, tak největší stavbou je Velká pyramida v Cholule (Mexiko), jež obsahuje 3,3 milionu kubických metrů staviva.
Největší budova
Za největší budovu na světě je považována továrna Boeing Everret Plant (stát Washington, USA), ve které Boeing montuje svá obří letadla. Zaujímá prostor 13,3 milionu kilometru čtverečních.
Největší kostel na světě
Největší kostel na světě je v Yamoussoukro (Pobřeží slonoviny). Byl dokončen v roce 1989, zaujímá 30 000 m3 a pojme 18 000 věřících.
Nejdelší stavba na světě
Nejdelší stavbou světa je Velká čínská zeď (délka 6352 kilometrů).
Nejdelší evropská stavba
Nejdelší stavbou v Evropě je komplex Prora na ostrově Rügen v Německu. Tento nacisty vybudovaný lázeňský komplex se táhne v délce 4,5 kilometrů a mělo v něm být ubytováno cca 20 tisíc rekreantů.
Nejvyšší česká stavba
Nejvyšším objektem v Česku je vysílač Liblice u Českého Brodu, jenž je vysoký 355 metrů.

Věděli jset že...?????

25. března 2008 v 17:50 Další zajímavý věci
Lidé mrkají až 15 krát za minutu.
21 miliónů Mexičanů bydlí v USA.
Od narození do 18ti let vypijeme přibližně 4 745 litrů mléka.
Štíři mohou žít až 15 let.
Blecha může skákat až 30 000 krát bez zastavení.
Jeden netopýr sní v noci 3000 - 7000 komárů.
Během roku 2002 se ulovilo na světě 133 miliónů tun ryb.
Každou hodinu se na světě utratí 100 miliónů dolarů za zbraně, munici a pro vojáky.
Vědci doposud objevili 120 000 druhů much.
Na světe je 441 fungujících jaderných reaktorů.
Národní knihovna v České republice je 640 let stará.
V Iráku vypijí 1219 hrnků čaje na osobu za rok.
Na Novém Zélandu připadá 11,31 ovcí na člověka.
Španělštinou se mluví ve 21 zemích.
V USA se ročně vyhodí na skládku 100 miliónů počítačů.
Miminko spotřebuje 5 500 plín ve svých prvních dvou letech života.
Pomoc obětem tsunami v Asii překročila cifru 2 000 miliónů dolarů.
Světová premiéra "Star Wars, epizoda III. vybrala 187,2 miliónů dolarů za prvních šest dní premiéry.
71,6% dětí v Sierra Leone pracuje v podmínkách otroctví.
Kosmonaut Sergej Krikalev strávil mimo Zemi 803 dní 9 hodin a 39 minut.
Během 18. století dostávali angličtí vojáci 450g mouky na týden, aby si pomoučnili své paruky, důstojníci 900g, protože ti je měli větší.

Zajímavá čísla

25. března 2008 v 17:49 Další zajímavý věci
Lidé mrkají až 15 krát za minutu.
21 miliónů Mexičanů bydlí v USA.
Od narození do 18ti let vypijeme přibližně 4 745 litrů mléka.
Štíři mohou žít až 15 let.
Blecha může skákat až 30 000 krát bez zastavení.
Jeden netopýr sní v noci 3000 - 7000 komárů.
Během roku 2002 se ulovilo na světě 133 miliónů tun ryb.
Každou hodinu se na světě utratí 100 miliónů dolarů za zbraně, munici a pro vojáky.
Vědci doposud objevili 120 000 druhů much.
Na světe je 441 fungujících jaderných reaktorů.
Národní knihovna v České republice je 640 let stará.
V Iráku vypijí 1219 hrnků čaje na osobu za rok.
Na Novém Zélandu připadá 11,31 ovcí na člověka.
Španělštinou se mluví ve 21 zemích.
V USA se ročně vyhodí na skládku 100 miliónů počítačů.
Miminko spotřebuje 5 500 plín ve svých prvních dvou letech života.
Pomoc obětem tsunami v Asii překročila cifru 2 000 miliónů dolarů.
Světová premiéra "Star Wars, epizoda III. vybrala 187,2 miliónů dolarů za prvních šest dní premiéry.
71,6% dětí v Sierra Leone pracuje v podmínkách otroctví.
Kosmonaut Sergej Krikalev strávil mimo Zemi 803 dní 9 hodin a 39 minut.
Během 18. století dostávali angličtí vojáci 450g mouky na týden, aby si pomoučnili své paruky, důstojníci 900g, protože ti je měli větší.

Chety do GTA Vice City

25. března 2008 v 16:43 Chety do her
THUGSTOOLS - gangsterské zbraně
PROFESSIONALTOOLS - profesionální zbraně
NUTTERTOOLS - divné zbraně
PRECIOUSPROTECTION - plné brnění
ASPIRINE - plné zdraví
YOUWONTTAKEMEALIVE - wanted level +2
LEAVEMEALONE - wanted level 0
ICANTTAKEITANYMORE - sebevražda
FANNYMAGNET - magnet na ženy
CERTAINDEATH - cigareta v ústech
DEEPFRIEDMARSBARS - Tommy bude tlustší
STILLLIKEDRESSINGUP - změní vzhled hráče
CHEATSHAVEBEENCRACKED - BALDGUY skin (Ricardo Diaz)
LOOKLIKELANCE - LANCE skin
MYSONISALAWYER - LAWYER skin
ILOOKLIKEHILARY - HILARY skin
SKIRT-and-roll-MAN - Jezz Torent skin
ROCKANDROLLMAN - ROCK AND ROLL MAN skin
ONEARMEDBANDIT - ONE ARMED BANDIT skin
IDONTHAVETHEMONEYSONNY - MAFIOSI skin
FOXYLITTLETHING - MAFIOSI DAUGHTER skin
WELOVEOURDICK - SCOTTISH skin
PROGRAMMER - dá Tommymu dívčí paže/nohy
GETTHEREFAST - Sabre turbo
GETTHEREQUICKLY - rychlé auto
GETTHEREVERYFASTINDEED - ještě rychlejší auto
GETTHEREAMAZINGLYFAST - nejrychlejší auto
TRAVELINSTYLE - Blodring banger (změna auta v člun)
THELASTRIDE - Pohřebák
ROCKANDROLLCAR - Limuzína
RUBBISHCAR - Trashmaster
GETTHEREFAST - Sabre turbo
BETTERTHANWALKING - Caddy
AIRSHIP - Chopper
PANZER - Tank
WHEELSAREALLINEED - u všech aut budou vidět jen kola a řidič. Vypadá to opravdu zajímavě.
COMEFLYWITHME - budou kolem tebe létat mouchy
GREENLIGHT - na všech semaforech bude zelená
MIAMITRAFFIC - rychlý provoz
TRAVELINSTYLE - létající auto
BIGBANG - všechna vozidla vedle tebe explodují
AHAIRDRESSERSCAR - všechna auta jsou růžové
IWANTITPAINTEDBLACK - všechna auta jsou černá
GRIPISEVERYTHING - dokonalé zacházení
SEAWAYS - můžete řídit/vznášet se přes vodu
LOADSOFLITTLETHINGS - sportovní auta mají velká kola
APLEASANTDAY - pěkné počasí
ALOVELYDAY - krásné počasí
ABITDRIEG - oblačno
CATSANDDOGS - deštivé počasí
CANTSEEATHING - mlha
LIFEISPASSINGMEBY - zrychlí čas
FIGHTFIGHTFIGHT - lidé začnou bojovat
NOBODYLIKESME - lidé vás začnou nenávidet
OURGODGIVENRIGHTTOBEARARMS - všichni budou mít zbraně
ONSPEED - rychlejší chůze
BOOOOOORING - pomalejší chůze
BETTERTHANWALKING - nosič
CHICKSWITHGUNS - děvčata nosí zbraně
CHASESTAT - ukazuje média rovná (když 2+hvězdy)

Ze školy

25. března 2008 v 16:40 Vtipy
Víte, jaký je rozdíl mezi učitelkou a žumpou? - Žádný. Je buď nasraná nebo vyčerpaná.

Učitel zadal dětem úkol, aby odhláskovaly, co dělá jejich otec a co by teď udělal pro jejich třídu.
Mařenka: "Můj tatínek je pekař, P, E, K, A, Ř a upekl by nám rohlíčky." Jiříček: "Můj tatínek je polda, P, O, L, D, A a řekl by nám, jak se má přecházet přes ulici."
Mbwonga: "Můj tatynek je elektrykař, E, L, K..., ne, E, L, T..., ne..."
Pan učitel povídá: "No nic, rozmysli si to a pak nám to povíš. Tak další."
Pepíček: "Můj tatínek je sázkař, S, Á, Z, K, A, Ř a teď by vsadil dvacet ku jedný, že to ten dementní negr neřekne správně."

Paní učitelka dává dětem otázky: "Děti, co to je? Je to černé a uprostřed je díra."
Hlásí se Pepíček, starý sprosťák. Učitelka: "Děti, jděte si hrát na chvilku na zahradu..."
Když děti odejdou, učitelka se ptá: "Tak Pepíčku, co to podle tebe je?"
"Přeci gramofonová deska, paní učitelko!"
Učitelka se vykloní z okna a volá: "Děti, pojďte zpátky, nebyla to píča!"

Potkají se tři studenti: z Harvardu, z Moskevské univerzity a z VŠE Praha. Navzájem si vyměňují názory na to, za jak dlouho se dá naučit čínsky. Americký student říká: "No, my jsme takoví houževnatí, myslím, že za půl roku nejdéle bychom to mohli zvládnout."
Student z Moskvy: "My jsme byli vychováni tou tvrdou komsomolskou výchovou, řekl bych - čtvrt roku, víc ne!"
Student VŠE odpoví otázkou: "A existují na to skripta?"
"Jistě, že existují."
"No tak přece přes noc!"

Povídá učitelka dětem: "Děcka, prosím vás, nemluvte sprostě, vždyť pro mužské přirození je také spousta výrazů slušných; zkuste nějaké jmenovat!"
A děcka jmenují: "Penis, pyj..." i zvedne se Pepíček a říká: "Lemrouch."
Učitelka se diví: "Lemrouch, kdes to slyšel, Pepíčku?"
"Prosím, paní učitelko, já sem to četl v pověsti o Oldřichovi a Boženě."
A cituje z knihy: "Přijel Oldřich na koni, seskočil z koně i přiběhla k němu Božena a políbila mu lem roucha..."

Víte co je to stožár? Dva padesátižáry!

Víte co je to klasifikace? Žně! klasy - fikace.

Jistý čas k nám na gymnázium chodili biologii suplovat praktikantky. Tak jednou jedna vešla do třídy a donesla písemky, které jsme psali hodinu předtím. Když jsem viděl, že je klade na stůl bez zjevného úmyslu ukázat nám je, ozval jsem se, nevědíc co říkám, z poslední lavice: "Paní profesorko, nerozdáme si to?"
... chvíle mrazivého ticha ...
Pokusil jsem se zachránit, co se dá: "Teda ... ty písemky!!!"
Ale co vám budu povídat. Větší průser si ani nedovedete představit. [Ondro].

Proč učitelky nemohou hrát na schovávanou ?
Který hlupák by je hledal.

Paní učitelka ve škole probírá s dětmi co dělají ráno doma, když se probudí.
Učitelka: "Tak co Pepíčku, co děláš když se probudíš ?"
Pepíček: "No, probudím se a du se vysrat."
Učitelka: "No jak to mluvíš, čím je Pepíčku tvůj tatínek ?"
Pepíček: "Dlaždičem."
Učitelka: "To jsem si mohla myslet."
Učitelka: "Teď nám poví Anička co ráno dělá když vstane."
Anička: "Já si, prosím, čtu noviny."
Učitelka: "Aha, to je hned něco jiného a čímpak je tvůj tatínek Aničko ?"
Anička: "Advokátem"
Učitelka: "To se hned pozná, a jak dlouho si ty noviny čteš, Aničko ?"
Anička: "No, prosim, než se vyseru."

"Pepíku, kde ses narodil?" ptá se pan učitel.
"Prosím, v Praze!"
"A která část?"
"Já jsem se tam narodil celý!"

"Pepíčku, myslíš, že by se dal cukr vyrábět ze dřeva?" ptá se učitelka.
"Se ví, táta mi vždycky když na mě jde s klackem povídá 'Já ti to kluku vosladím!'"

"Co říkal tvůj otec na vysvědčení?"
"Strašně se zlobil, pane učiteli, raději se mu koukejte vyhnout!"

Přijde pan inspektor do třídy a povídá: "Milé děti, dám vám hádanku. Je sto metrů dlouhá silnice a na každých deseti metrech je strom. Kolik je mi roků?"
Nikdo to nevěděl, ani paní učitelka. Tu vstane Pepíček a povídá: "46!"
"Jak's to uhádl Pepíčku?" diví se pan inspektor.
"To je tak, pane inpektore. My máme u nás na vesnici pastýře a lidi o něm říkají, že je napůl blbej. A tomu je 23 let."

Soudružka učitelka se ptá dětí: "Děti, kdo ví, jak se jmenoval nejvýznamnější člověk 20. století?" Nikdo se nehlásí. "No děti, kdo správně odpoví, dostane čokoládu. "Přihlásí se Pepíček a říká: "Vladimír Iljič Lenin." "Výborně, pojď si vzít čokoládu!" Pepíček vezme čokoládu a když si sedá do lavice, říká si potichu: "Sorry, Rambo, ale obchod je obchod."

Pepíček by rád šel za školu. Volá proto do školy panu ušiteli: "Prosím, omluvte mého syna Josefa"
"A kdo volá?" ptá se učitel.
"Můj tatínek!"

"Pane učitel, píše se po R vždy tvrdé Y?"
"Ne, například ve slově 'trouba' se po R píše O!"

"Tělesa se teplem roztahují a zimou smršťují. Pepíčku, dej mám nějaký příklad."
"Tak třeba prázdniny, v létě jsou dva měsíce a v zimě jen týden."

"Pepo, půjč mi písanku."
"Já jsem ji zapomněl doma."
"Ty seš ale nepořádnej, od koho si já teď opíšu úlohu!?"

"Prosím, pane učiteli, Dohnal říkal, že jste vůl!"
"Tak a jestlipak ses mě zastal?"
"To se ví, já jsem mu povídal: Ty blboune, dyť ty seš ještě větší vůl než pan učitel!"

Zákon setrvačnosti: Žák setrvává v klidu, nebo v pohodlném sedu do té doby, než je přinucen působením učitelova slova tento stav změnit a dostavit se k tabuli.

Učitelka se ptá, kdo mi řekne větu s "jelikož a pravděpodobně". Přihlásí se Mařenka: "Jelikož je hezky pravděpodobně půjdu na koupaliště."
"Správně, další"
"Jelikož se blíží mraky, pravděpodobně Mařenka nikam nepůjde."
"Správně, další"
Přihlásí se Pepíček: "Babička nese TIMESy."
"Ale tam Pepíčku není ani jedno to slovo."
Pepíček dodá "Jelikož neumí anglicky, pravděpodobně se de vysrat."

Učitel matematiky se ptá: "Kdybych měl v jedné ruce sedm jablek a v druhé ruce osm jablek, co bych měl?"
A Pepíček se hned hlásí: "Velké ruce!"

Víte, jaký rozdíl je mezi učitelem a učitelkou?
Učitel je povolání, kdežto učitelka je diagnóza.

Studentka přijde pozdě na hodinu. A profesor se ptá:
"Tak s kýmpak jste zaspala dneska?"

"Tak co, Michale, jak dopadlo vysvědčení ?" chce vědět maminka.
"To je přece vedlejší, mami, hlavně že jsme zdraví."

"Paní učitelko," hlásí se Ota, "můj tatínek říkal, že pocházíme z opice."
"Milý žáku," odtuší vlídně pedagožka, "dnes chci přednášet novou látku, takže opravdu nemám čas řešit vaše rodinné problémy."

Jdou dva malomocní do školy a povídají si: "To jsem zvědavý, co nám dnes ve škole odpadne."

V hodině matematiky: "Jirko, když otec vyrazí z domu v šest hodin rychlostí 5 km za hodinu a strýc odejde v půl sedmé rychlostí 7 km za hodinu, kde se sejdou?" "Jak je oba znám, tak určitě v hospodě!"

Při závěrečné zkoušce z chirurgie se profesor zeptal studenta: "Proč si chirurgové dávají při operaci na obličej roušku?" "Aby je nikdo nepoznal v případě, že se operace nepodaří!"

Člověk má nervů mnoho, ale naše paní učitelka jenom jedny.

Jaký je rozdíl mezi střední a vysokou školou?
Zatímco na střední přesně víte, co se po vás chce, obvykle neznáte odpověď. Zato na vysoké nikdy nevíte co se po vás chce, a když to náhodou pochopíte, zjistíte, že je to úplně banální otázka a odpověď zná každé malé dítě.
Na střední vám všichni profesoři připomínají, že jste na škole dobrovolně, na vysoké zase všichni důrazně vysvětlují, že přednášky jsou nepovinné.

Kolik učitelů je zapotřebí k výměně žárovky?
Žádný. Dají to žákům za domácí úkol.

Kolik žáků potřebujeme k výměně žárovky?
Ani jednoho. Výměna žárovky není v osnovách.

"Váš synáček je velmi dobře vychované dítě" chválí pan učitel. "To je po tatínkovi" pyšní se maminka: "toho také pustí vždycky pro dobré chování o nějaký ten měsíc dřív domů z vězení!"

Před školou stál vůz s volem. Ze školy vyšli žáci a začali vola šimrat. Malý Lojzík se z povzdálí dívá. U tom vyjde ze školy ředitel. Když vidí, co žáci dělají, rozběhne se za nimi. Všichni utečou, kromě malého Lojzíka. Pan ředitel mu dá pár facek. Lojzík se rozbrečí. Po chvíli k němu přijde pan učitel a ptá se: "Kdo ti co udělal Lojzíčku?" "Ále pan ředitel mě bil a já tomu volovi nic neudělal!"

"Můj manžel je poznamenaný svým učitelským povoláním. Měsíčně mi dá jen pár pětek!"

"Prosím" hlásí se malý Pepíček "po stropě leze pavouk!" Učitel: "Tak ho zašlápni a nezlob!"

Pepíček: "Mami, pan učitel nám dnes ukáže zatmění slunce!" "To je hezké, jenom k tomu nechoď moc blízko, ať se ti něco nestane!"

Proč není Bůh graduovaný na žádné univerzitě:
1. Napsal jen jednu významnou práci
2. Napsal ji hebrejsky
3. Chybí jí rejstřík
4. Nebyla publikována v žádném seriózním časopise
5. Jsou pochybnosti, že ji psal sám
6. Možná že skutečně stvořil svět, ale co dělal od té doby?
7. Nepracoval v týmu
8. Nikomu se nepodařilo jeho experimenty zopakovat
9. Nepožádal ministerstvo o dovolení experimentovat s lidmi
10. Když se mu jeden experiment nepovedl, pokusil se ho zakamuflovat záplavou
11. Když se pokusný objekt nechová podle jeho představ, odstraní ho ze vzorku
12. Málokdy přednáší a když, tak jen studentům řekne, aby si přečetli jeho Knihu
13. Tvrdí se, že někdy nechával za sebe přednášet svého syna
14. Své první dva žáky vyhodil
15. Úřední hodiny má nepravidelně a obvykle na vrcholku vysoké hory